„Carmen” de G. Bizet, în regia Adei Hausvater, deschide stagiunea Operei Naționale București |  |
(Teatru) |
Opera Nationala Bucuresti inaugureaza noua stagiune 2025–2026 cu un eveniment de exceptie, premiera spectacolului de opera „Carmen” de Georges Bizet, in viziunea regizorala a Adei Hausvater. Prima reprezentatie are loc miercuri, 1 octombrie, ora 18:30, fiind urmata de spectacole pe 2 si 3 octombrie, la aceeasi ora. |
Montarea aduce in prim-plan o perspectiva contemporana asupra uneia dintre cele mai iubite opere din repertoriul liric international. Spectacolul este prezentat intr-un moment simbolic 2025 marcheaza 150 de ani de la premiera mondiala a operei „Carmen”, care a avut loc pe 3 martie 1875, la Opera Comica din Paris. Scenografia este semnata de Helmut Stürmer, costumele de Corina Gramosteanu, iar conducerea muzicala ii revine maestrului Ciprian Teodorascu.
Sub semnatura regizoarei Ada Hausvater, spectacolul devine un veritabil manifest al auto-determinarii si al libertatii feminine. O prezenta marcanta in teatrul romanesc si european, cu distinctii precum Ordinul Chevalier des Arts et des Lettres (Franta) si Ordinul National „Pentru Merit” (Romania), Ada Lupu Hausvater propune o interpretare profund umana si actuala a povestii lui Carmen si Don José.
„Te iubesc, iubire, ma iubesti, cum ma iubesti – iubirea abunda in libretul operei „Carmen”, in toate declinarile si conjugarile posibile. Pentru Carmen nimic nu este teoretic, ea isi asuma tot ce simte, tot ce intuieste, nu se dezice de nimic din ceea ce traieste. „Te iubesc” aduce dupa sine implicare, fapte, depasirea oricaror limite si bariere. Carmen, ca personaj, dar si ca model al comunitatii, ii imprima acesteia gustul prezentului, Carmen il traieste acum, nu traieste pentru ieri, nu traieste pentru maine. Atrasa de acest model, intreaga comunitate se arunca in pasiunea de a trai doar acum totul. Este Carmen o femeie exceptionala? Nu, nu cred. Carmen este pur si simplu o femeie. O nomada care isi croieste propriul destin cu claritatea spiritului liber pe care comunitatea, asadar majoritatea, il respinge, fiind de cele mai multe ori incomod, de fapt. Povestea lui Carmen este povestea unei femei libere, in egala masura, lider dar si jucator, o femeie corecta si consecventa in toate alegerile sale: ea face, anunta si respecta pana la capat regulile, fara nicio abatere.” – Ada Hausvater, regizor

Carmen | ONB
„Artistii au rolul de a visa si de a crea capodopere, iar managerii au rolul de a duce aceste capodopere intr-o zona accesibila publicului. Managerii isi doresc succes de public si spectacole care sa ramana ani si ani in repertoriu, iar eu acum sunt fericit ca acest Carmen pe care vi-l prezentam si a carui premiera o sa o vedeti in cateva zile are aceste doua fatete ale teatrului. Pe de-o parte este un produs artistic, un produs de arta, si pe de alta parte stiu ca este un Carmen care va avea succes la public. Este un produs artistic care se poate face educatie prin cultura, este un Carmen adresat atat celor care au vazut acest titlu atat de iubit de public, cat si pentru cei care trec poate pentru prima data pragul unui teatru liric si care se pot indragososti de opera prin acest titlu. Ii multumesc Adei Hausvater pentru montarea pe care o aduce in repertoriul nostru.” – Daniel Jinga, manager general al Operei Nationale Bucuresti
„Libera s-a nascut si libera va muri!, rosteste Carmen, inainte sa plateasca cu viata pentru mult ravnita libertate. Si tot cu viata a platit si Bizet pentru insuccesul pe care opera sa de suflet, Carmen, l-a avut la premiera. Publicul a fost atunci indiferent la mesajul compozitorului, la siragul de bijuterii muzicale, in frunte cu Habanera sau Aria Toreadorului, si la faptul ca opera pasea intr-o noua era, cea a verismului muzical. Astazi, Carmen este unul dintre titlurile cel mai des montate in intreaga lume, iar noi, artistii, avem menirea sa ducem mai departe povestea fascinanta si tulburatoare a celei care si-a cantat iubirea prin cele mai frumoase cuvinte: L'amour est un oiseau rebelle...” – Ciprian Teodorascu, dirijor
Carmen | ONB
„Corpurile ca spectre, spectrele ca o miscare de grup, o forta colectiva sub forma unor contururi coborate parca din alt univers. In miscarea lor exista o ordine asemanatoare unei armate, dar si fluiditatea unor dimensiuni straine de lumea noastra. Ele se dezvaluie ca niste entitati necunoscute, purtatoare de energii distincte. Ceea ce cauta aceste fiinte este apropierea si afectiunea si in felul acesta descopera pentru prima data ce este iubirea, cum se naste si cum transforma ea fiinta. Moartea, nu este un final, ci o continuare a drumului. Venirea lor este o initiere, un ritual de invatare. Realismul scenei contrasteaza puternic cu universul lor si in aceasta tensiune se naste dansul.” - Flavia Giurgiu, coregraf
Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ si de la Casa de Bilete a Operei Nationale Bucuresti.
Sponsori: Crama de Matei, Aqua Carpatica, BCR, Retele Electrice si PPC Romania.
Parteneri: Market Aroma, Yokko The Fashion Store, Secuiana, Marelbo, Pop Cola, Phoenixmedia, Euromedia, Cocor, Baneasa Shopping City, Cineplex, Imperia Club, CompasCoffee, Nissa, Douglas, Casa Espana, Sansha.
Partener cultural de mobilitate: Suzuki.
.
| |
|
|