Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
17 aprilie 2024
Recomandări
Diana Mocanu, directoarea Editurii Gama: ”Măsura succesului sunt cititorii noștri”
(Literatură)
Editura Gama din Iasi este recunoscuta pe piata de carte pentru copii drept un specialist in educatie. Cu o experienta in editarea de carte de peste 20 de ani, aceasta le propune cititorilor volume si produse educative cu o componenta instructiva consistenta.
In contextul in care dispozitivele digitale invadeaza tot mai mult spatiul copilariei, echipa editurii condusa de Diana Mocanu a pregatit pentru targul Gaudeamus din acest an campania “Ziua in care avem timp”, un dialog sincer despre dreapta masura in educatia copilului, despre noi metode de parenting si despre nevoile si dorintele celor mici, despre relatia copiilor nostri cu multitudinea dispozitivelor electronice, cu acest intreg univers virtual care ii fascineaza inca din primii ani de viata si care le da, insa, atat de mult de gandit parintilor si dascalilor.

Avand aceasta campanie ca pretext, i-am pus Dianei Mocanu, directoarea generala a Editurii Gama cateva intrebari despre lectura, despre piata de carte si editurile care scot carti pentru copii, despre modalitati de stimulare a lecturii in randul celor mici.

Diana Mocanu 138

Ramona Iacobute: Conform celui mai recent top publicat de o cunoscuta revista de business, Editura Gama este, astazi, una dintre cele mai de succes case editoriale autohtone. Cat de complicat este sa reusesti sa te impui in plan national cu un business care nu are sediul central in capitala?

Diana Mocanu: Nu este absolut deloc complicat. Pentru a te impune la nivel national, nu conteaza unde se afla sediul central, ci unde ajung cartile pe care le publici – iar noi avem o retea foarte eficienta de distributie nationala. Titlurile noastre sunt pe rafturile librariilor din toata tara, iar daca ne gandim ca vindem anual peste 1.000.000 de unitati, putem afirma fara sa gresim ca toate familiile cu copii din Romania au macar o carte Gama in biblioteca.

Care au fost cele mai mari dificultati pe care le-ati intampinat pe parcursul celor 20 de ani?

Cel mai greu an din aceste doua decade a fost 2009, cand efectele crizei financiare au devenit, din amenintare, realitate: intr-un mediu economic din ce in ce mai instabil, in care deja multe companii, din toate domeniile, se vedeau silite sa-si declare insolventa sau falimentul, piata de carte nu putea face exceptie. Vanzarile s-au prabusit, efectiv.
Atunci am descoperit ca putem produce carte bogata in continut la un pret foarte accesibil. Stiam deja ca orice carte pentru copii trebuie sa fie atractiva pentru ei si utila din punctul de vedere al parintilor, dar abia criza ne-a facut sa ne aplecam cu mai multa atentie asupra pretului, astfel incat cumparatorii sa nu simta ca fac un sacrificiu. Si, in felul acesta, ne-am diferentiat si ne-am consacrat pe piata de carte romaneasca.

Care au fost satisfactiile/reusitele cele mai importante?

Masura succesului sunt cititorii nostri. Iar faptul ca toate colectiile noastre destinate deprinderii cititului sau dezvoltate plecand de la principiul invatarii prin joc se vand in sute de mii de exemplare ne bucura nespus.
Principala satisfactie este faptul ca reusim sa facem carte romaneasca si ca nu alegem intotdeauna calea mai usoara a traducerilor. Cele mai multe dintre titlurile noastre sunt create in-house, adaptate mentalitatii parintilor romani si nevoilor copiilor nostri. Atat eu, ca editor, cat si colegii mei din echipa de creatie aducem in acest proces experientele personale, preocuparile si viziunea proprie despre educatie. Suntem foarte exigenti: nu de putine ori am reintors in lucru titluri ajunse la BT pentru ca, dupa sesiunile de testare cu micii nostri „utilizatori”, se dovedise ca puteau fi imbunatatite din punct de vedere al continutului sau al functionalitatii.

In contextul digitalizarii produselor editoriale, Editura Gama s-a gandit la o strategie pe termen scurt sau lung?

Eu nu cred ca piata editoriala este amenintata de digitalizare. Cartile electronice au aparut intr-un moment in care s-au creat nenumarate tehnologii noi si, ce-i drept, au ajutat multi editori sa supravietuiasca in perioada de criza de dupa 2009. Deocamdata, insa, ponderea cartilor electronice nu depaseste 7% din totalul titlurilor de pe piata in tarile din vestul Europei.
In plus, cred eu, cartea pentru copii va supravietui acestui fenomen, deoarece nu este potrivita pentru digitalizare. Cartea are rolul ei ca obiect. Conexiunile neuronale ale copilului sunt stimulate de interactiunea cu obiecte si persoane reale, nu virtuale. Apoi, sub trei ani, expunerea la ecrane ar trebui evitata. Oamenii de stiinta sunt de parere ca expunerea prea timpurie la continut multimedia poate sa le limiteze copiilor dezvoltarea cognitiva, relatiile sociale si chiar sa le afecteze vederea.

46383033_1154352301380414_7317772331261100032_n

Credeti ca exista subiecte tabu in cartile pentru copii?

Nu. Exista, poate, moduri sau momente nepotrivite de a expune copiii la realitatile vietii, desi ei sunt mai pregatiti si mai dornici sa afle raspunsuri decat ne asteptam. Despre importanta basmului pentru dezvoltarea emotionala a copiilor, care au nevoie sa stie ca trebuie mereu sa lupti pentru dreptate, s-a tot vorbit in ultima vreme. De aceea, voi alege un alt exemplu: bullyingul.
In urma cu doi ani, am lansat Gama Imago, imprint-ul de fictiune al editurii. Unul dintre romanele pe care le-am publicat atunci, 7 zile, este despre traumele bullyingului in randul adolescentilor si a devenit printre cele mai bine vandute carti din portofoliul Imago. De ce? Fiindca nu se vorbeste suficient despre asta. Iar copiii si adolescentii au o acuta nevoie de a discuta, de a empatiza, de a simti ca exista raspunsuri pentru toate framantarile lor.

Unii critici occidentali remarcau faptul ca in literatura contemporana eroii clasici sunt demitizati, literatura pentru copii avand o tenta mai ironica. Ce credeti cu privire la aceasta observatie?

Cred ca vorbim despre o transformare a modului in care copiii isi aleg modelele. Ei sunt mult mai atenti la sentimentele lor, isi exprima liber personalitatea si cauta modele cu care sa se identifice, dar pe care sa le si admire. Poate e mai bine asa: pana la urma, ce este un erou? Erou poate fi oricine pentru cei din jurul lui, daca e bun, empatic, generos.

292316_107033129445675_363957410_n

Care este cel mai frumos feedback pe care l-ati primit de la cititori?

Ne bucura mereu copiii care ne spun ca prima carte pe care au citit-o era o carte Gama!

Inainte de a fi editor, sunteti mama. Ce rol au copiii dumneavoastra in alegerile de business pe care le faceti? Puteti spune ca ei sunt primul dumneavoastra public? Va „testati” alegerile editoriale pe ei?

Povestea editurii Gama este strans legata de povestea copiilor mei. Eu am trei fete, foarte diferite atat ca varste – o tanara de 18 ani, o adolescenta de 15 ani si o fetita de 5 ani –, cat si ca preocupari si personalitate. Prin urmare, nevoile lor au fost intotdeauna foarte diferite, iar asta mi-a impus sa fiu foarte atenta la nevoile lor si sa le privesc mereu diferit. Pe masura ce copiii mei au crescut, am avut, ca orice mama, multe provocari, iar aceastea au insemnat perioade de framantare si cautare. Am citit, mi-am privit copiii, am cautat sa-i inteleg si sa le ofer solutii educative potrivite. Eu, ca mama, am invatat si am crescut alaturi de ei. De multe ori, aceste cautari ale mele s-au transpus in titluri noi ale Editurii Gama.
Alaturi de copiii mei am descoperit, de pilda, teoria inteligentelor multiple dezvoltata de Howard Gardner, care a revolutionat pedagogia sustinand ca modul in care privim inteligenta este mult prea ingust: noi ne-am obisnuit sa masuram doar IQ-ul, insa exista si alte tipuri de inteligente, la fel de importante pentru succesul in viata, pe care parintii si dascalii ar trebui sa le recunoasca si sa le incurajeze. Asa a luat nastere colectia noastra MultiQ, care pune accent pe descoperirea si dezvoltarea inteligentelor multiple la copiii prescolari. De fapt, mai mult de jumatate din cele peste un milion de exemplare vandute din titlurile noastre sunt destinate exersarii inteligentelor multiple si invatarii prin joc.
Gama Imago a fost inspirata de fiicele mele cele mari si de alti tineri ca ele. Ne-am dorit sa publicam romane contemporane, scrise pentru generatiile de azi, care au, poate, alte preocupari si interese decat tinerii de altadata – sau poate doar spun mai raspicat ce gandesc si ce vor. Pe cei mai tineri, care nu au ajuns inca la liceu, incercam sa ii atragem oferindu-le carti amuzante, dar si inteligente, cu personaje care sa-i inspire si teme care sa-i provoace. Cat despre adolescenti, despre ei am inteles ca sunt multe subiecte sensibile despre care ei isi doresc cu ardoare sa citeasca – depresie, anxietate, anorexie, droguri, OCD sau feminism –, asa ca ne-am concentrat asupra titlurilor de care ei au realmente nevoie, dar care au fost si apreciate de critica literara.
Cat despre fetita mea cea mica, ei i-am pus prima carte in manute cand avea doar patru saptamani. Era o carte cartonata, cu contraste puternice, din colectiile noastre pentru bebelusi. Eu dadeam paginile si ii povesteam ce fac, ii descriam ce vede, iar ea era fascinata. Am fost uimita sa vad ca un copil atat de mic poate sa stea minute in sir sa priveasca ilustratiile. De atunci, i-am citit in mod constant si am realizat ca, daca va sti sa citeasca de mica, va avea singura acces la cunoastere si acesta este cel mai bun start pe care i-l pot oferi.
Daca rasfoiti catalogul titlurilor noastre, veti vedea ca o directie clara a preocuparilor noastre este deprinderea cititului la o varsta cat mai frageda: avem materiale de invatare inspirate de pedagogia Montessori, pe care am popularizat-o primii in lumea editoriala, apoi colectia bestseller Invat sa citesc, cu patru niveluri diferite de dificultate, ca sa nu mai vorbim despre colectiile Tandem si Eu citesc cu tine, abia lansata la Gaudeamus, destinate cititului impreuna cu parintele. Aceasta preocupare se mentine si in imprint-ul Gama Parentis, unde publicam carti pentru parinti si unde a aparut recent volumul Cum sa crestem cititori pasionati.

Incheiem cu o intrebare legata de cea mai recenta campanie a editurii, lansata la Gaudeamus, „Ziua in care avem timp”, un proiect pentru care, aflu, pregatiti si o dezbatere la Iasi. Va avea aceasta campanie si faze ulterioare, mai aveti in plan si alte evenimente?

Daca aceasta tema va ramane la fel de actuala, asa cum banuim, vom incerca sa le reamintim parintilor in fiecare an, pe 2 decembrie, sa petreaca timp de calitate alaturi de copiii lor, departe de ecranele atat de cronofage.
De asemenea, vom incerca sa ii provocam sa discutam impreuna si despre alte teme izvorate din preocuparea lor pentru educatia generatiilor viitoare.

45699571_1149956895153288_8235005924951982080_n
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate