Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
25 iunie 2017
Recomandări
Un clarinet și un blockflote
(Muzică)
Un clarinet si un blockflote si doi muzicieni tineri, foarte talentati, ambitiosi si frumosi: o reteta de succes. Numele lor: Andreas Ottensamer si Lucie Horsch.
El a infiintat o echipa de fotbal, dar este si prim-clarinetist al Orchestrei Filarmonicii din Berlin; ea, o olandeza de 17 ani devenita deja o vedeta.

Andreas Ottensamer, clarinetistul cu o mie de chipuri

Este nascut in 1989, are, deci, 28 ani. La 22 ani devenea prim-clarinetist al uneia dintre cele mai bune orchestre din lume – Filarmonica din Berlin, o orchestra de a carei magie si performanta ne-am putut convinge si noi in 2015, cand am putut-o asculta la Bucuresti, in cadrul Festivalului Enescu. Sa fii membru al acestei orchestre, ar fi putut fi suficient pentru orice muzician, insa pentru Andreas Ottensamer, nu: in paralel cu activitatea sa de membru al acestei orchestre, el desfasoara o intensa cariera solistica. Si in plus, joaca tenis si fotbal; de fapt, la Viena, de unde este originar, a si infiintat o echipa de fotbal care activeaza cu succes.

Andreas Ottensamer are deja inregistrate 4 discuri la casele Deutsche Grammophon si Decca; primul a aparut in 2013, ultimul in februarie 2017. Discurile surprind diferitele fatete ale activitatii lui Ottensamer: concerte, muzica de camera, membru al  ansamblului The Clarinotts, adica formatia care-i reuneste pe Andreas, pe fratele si tatal sau, Daniel si Ernst Ottensamer, si ei clarinetisti de succes, membri ai Orchestrei Filarmonicii din Viena. Adaug ca Ottensamer este si primul clarinetist din istoria de aproape 90 ani a casei Decca care semneaza un contract cu celebra casa, iar primul disc din aceasta colaborare este albumul New era.

Cred ca adevarata masura a clarinetistului Andreas Ottensamer o gasim pe acest ultim disc al sau, New era, aparut pe 3 februarie 2017. New era – adica noua epoca ce incepe in secolul al XVIII-lea odata cu aparitia scolii de la Mannheim, creuzet al clasicismului in muzica, locul unde insusi Mozart a avut mult de invatat atunci cand in calatoriile sale a ascultat concertele de la Mannheim. Compozitorii de la Mannheim sunt si cei care au introdus clarinetul in orchestra simfonica, dar si cei care l-au impus pentru prima data ca solist al orchestrei – intr-adevar, o noua era importanta in istoria clarinetului. Si cred ca si pentru Ottensamer, de asemenea, o noua era in cariera sa: a fost foarte bun si pe precedentele sale discuri, in care insa parca simteam mai mult implicarea laturii comerciale a activitatii unei companii de discuri. Andreas Ottensamer insa nu mai are nimic de demonstrat fata de ceea ce a demonstrat deja: ca este cu adevarat unul dintre cei mai buni clarinetisti care exista la nivel mondial. In paranteza fie spus, si unul dintre cei mai frumosi, atu care i-a folosit destul de mult pana acum in promovare. Asa ca pe albumul New era il descoperim pe Andreas Ottensamer stralucind fara niciun alt artificiu intr-un repertoriu pe care evident il stapaneste la perfectie: concerte de Johann Stamitz si Carl Stamitz, lucrari de Franz Danzi si Wolfgang Amadeus Mozart. Totul, construit in jurul lui Mozart, acel genial creator care a descoperit clarinetul ascultand concertele de la Mannheim si care a scris el insusi, mai tarziu, un celebru concert pentru clarinet si orchestra. Pe disc: transcriptiile a doua arii de Mozart, din operele Mitridate si Don Giovanni, dar si o Fantezie de Franz Danzi pe teme din opera Don Giovanni de Mozart. 



Si nu doar Andreas Ottensamer straluceste pe acest disc, ci si partenerii sai de scena, alti doi celebri interpreti la instrumente de suflat: flautistul Emmanuel Pahud si oboistul Albrecht Mayer. Sunt doi dintre colegii lui Ottensamer din Orchestra Filarmonicii din Berlin, doi muzicieni care, ca si Ottensamer, au o importanta cariera solistica la nivel international. Fara a uita de Kammerakademie Potsdam, ansamblu care-i acompaniaza, cu o perfecta acordare la intentiile solistilor.

andreas ottensamer new era


Daca va place muzica clasica, un repertoriu mai rar abordat si glasul cald al instrumentelor de suflat din lemn, atunci acesta este discul perfect; il puteti asculta pe site-ul proiectului Radio Romania Muzical Discurile anului 2017 http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1455081&c=3541&g=2.

Cum sa ai succes cantand la blockflote – cazul Lucie Horsch

Pentru cine nu stie, blockflote sau flautul drept face parte din familia instrumentelor de suflat din lemn: este un flaut mai simplu construit chiar din lemn, flautul modern fiind construit, asa cum se stie, din metal. Blockflote este un instrument des folosit in scolile generale vest-europene la orele de muzica, fiind considerat un instrument la care e mai simplu sa inveti sa canti o melodie usoara. De aici, si renumele poate nu tocmai bun al acestui instrument pe scena muzicii clasice; de altfel, prea rar se aude pe o scena de concert sunetul de blockflote.

Insa fiecare instrument poate avea interpretul sau providential; iar aceasta tanara olandeza de 17 ani, Lucie Horsch, poate fi interpreta providentiala din timpurile noastre pentru blockflote. Canta uimitor la acest instrument, cu o usurinta si muzicalitate absolut remarcabile. De altfel, ea este laureata, in 2016, a Concertgebouw Young Talent Award; sa nu uitam ca ea a inceput sa cante la blockflote pe cand avea doar 5 ani, iar la 9 ani aparea deja in programele televiziunii olandeze.

Sigur, talentul se mosteneste din familie: parintii ei sunt ambii muzicieni, iar tatal ei este violoncelist in Orchestra Regala Concertgebouw (la un moment era considerata chiar cea mai buna orchestra din lume), dar si membru al Amsterdam Vivaldi Players, ansamblul cu care Lucie Horsch a inregistrat primul ei disc, aparut in octombrie 2016 la casa Decca.


Asadar, Vivaldi: concerte pentru flaut si orchestra transcrise pentru blockflote si orchestra (La notte si La tempesta di mare), un concert in original pentru blockflote si orchestra (RV 441), o arie din opera Il Giustino in aranjament pentru blockflote si orchestra, dar si prima parte din celebrul concert “Primavara” intr-o transcriptie pentru blockflote solo realizata chiar de filosoful Jean Jacques Rousseau.

Asa cum au sesizat mai multi cronicari internationali, este un debut discografic spectaculos: o tanara de 17 ani care promite o cariera de mare calibru – virtuozitate, prospetime, inteligenta, inovatie. Discul Vivaldi semnat de Lucie Horsch poate fi ascultat pe site-ul proiectului Discurile anului 2017. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1449231&c=3541&g=2

Lucie-Horsch-Vivaldi


.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate