Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
26 august 2025
Recomandări
Anita Hartig, Ruxandra Donose, Ramón Vargas şi Leontina Vǎduva vor fi în prim planul Galei Salbek Opera Masterclass, de la Arad, alǎturi de tinerii lor invitați
(Muzică)
Celebrii cantareti de opera Anita Hartig, Ruxandra Donose si Ramón Vargas, care ii vor avea ca invitati pe Leontina Vaduva si pe cursantii Salbek Opera Masterclass vor fi solistii Galei care va avea loc pe 24 august, de la ora 20.00, in aer liber, pe platoul din fata Palatului Administrativ din Arad, cu Orchestra Filarmonicii din Arad, dirijor David Crescenzi, in cadrul Zilelor Aradului 2025.
„Pentru mine, sa cant in Romania, imi da mereu o stare aparte. Ma bucur ca pot fi din nou aproape de publicul din tara mea si ca ne vom bucura impreuna de muzica pe care o iubim” spune soprana Anita Hartig

Vedetelor serii li se vor alatura o serie dintre cursantii Salbek Opera Masterclass 2025, in program fiind incluse lucrari celebre din repertoriul liric de Puccini, Verdi, Donizetti, Offenbach, J. Strauss si nu numai.

Imi place mult sa lucrez cu tinerii si sa le vad curiozitatea si energia. Este al treilea an si cred ca publicul din Arad se va bucura sa descopere nu doar muzica, ci si entuziasmul acestor cantareti aflati la inceput de drum pe care noi am incercat sa ii slefuim cat am putut de bine.” (mezzosoprana Ruxandra Donose)

Gala va marca inchiderea Salbek Opera Masterclass, editia 2025, dar si inchiderea Zilelor Aradului 2025, fiind realizata in organizarea Primariei Municipiului Arad, Centrului Municipal de Cultura Arad si Filarmonicii de Stat din Arad.

In perioada 19-24 august, maestrii Ruxandra Donose, Ramón Vargas si Leontina Vaduva pregatesc 23 de tineri din sase tari (Turcia, Columbia, Brazilia, Franta, Republica Moldova si Romania) care participa la cea de-a treia editie a International Salbek Opera Masterclass, singurul curs de maiestrie de acest fel din Romania, care se desfasoara, ca si anul trecut, pe Domeniul Castelului Salbek, la Petris, judetul Arad.

Este a treia oara cand sunt alaturi de cursanti la Salbek Opera Masterclass si este mereu special. Atmosfera de la Castelul Salbek are ceva unic: te face sa vrei sa transmiti ce stii si sa ii asculti cu adevarat pe tineri.” (tenorul Ramón Vargas)

International Salbek Opera Masterclass este un eveniment cu participare internationala unde 23 de cursanti au oportunitatea de a studia tehnici de canto si interpretare impreuna cu cei trei muzicieni de talie internationala, mezzosoprana Ruxandra Donose, tenorul Ramón Vargas si soprana Leontina Vaduva.

International Salbek Opera Masterclass se desfasoara in perioada 19-24 august 2025, pe Domeniul Castelului Salbek, la Petris, in judetul Arad, in parcul din jurul castelului, in doua dintre saloanele castelului si la Caminul Cultural din localitate.
Detalii pe www.salbekoperafestival.ro sau www.masterclass.salbekoperafestival.ro

Producator: Asociatia Castel Salbek
Parteneri oficiali: BCR, Black Sea Oil & Gas
Cu sprijinul: MedLife, Caii de la Letea, Aniroc Signature Hotel, Aqua Carpatica
Parteneri: Centrul Municipal de Cultura Arad, Primaria Municipiului Arad, Filarmonica de Stat din Arad, Institutul National al Patrimoniului
Parteneri locali: Primaria Petris, Asociatia „Sargetia” GAL 1


Absolventa a Academiei de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (2006), Anita Hartig a fost membra a ansamblului Wiener Staatsoper intre 2009 si 2014.
Anita Hartig este una dintre cele mai apreciate soprane ale generatiei sale, remarcandu-se prin interpretarea profund emotionanta a rolului Mimì din La bohème, care a consacrat-o pe scene prestigioase precum Royal Opera House si Metropolitan Opera din New York. Cu o cariera internationala stralucita, a dat viata unor roluri iconice din repertoriul liric, de la Violetta si Susanna, la Micaëla si Contesa. A cantat in unele dintre cele mai importante teatre de opera din lume, printre care Bayerische Staatsoper, Kanagawa Kenmin Hall Tokyo, Megaron Concert Hall Athens, Royal Opera House Covent Garden, La Monnaie din Bruxelles, Deutsche Oper din Berlin, Hamburgische Staatsoper, Teatro alla Scala din Milano, Opéra national din Paris, Gran Teatre del Liceu din Barcelona si Metropolitan Opera din New York, alaturi de dirijori renumiti precum Adam Fischer, Franz Welser-Möst, Bertrand de Billy, Daniele Rustioni, Carlo Rizzi, Dan Ettinger, Daniel Oren, Mark Elder, Marco Armiliato si Ivor Bolton.

Ruxandra Donose (c) Kempinski Studio Viena

Printre cei mai renumiti cantareti ai generatiei sale la nivel mondial, Ruxandra Donose este apreciata unanim de critica si de publicul celor mai importante sali de opera si concerte din toata lumea. Printre rolurile de varf din cariera ei se numara Dorabella din Cosi fan Tutte la Los Angeles Opera, Donna Elvira la Royal Opera House Covent Garden, Tamiri intr-o productie noua a operei Farnace de Vivaldi, la Paris, Strasbourg si Mulhouse, Marguerite in La Damnation de Faust pe scena din Seattle, Nicklausse la Metropolitan New York, Donna Elvira si Compozitorul in Ariadne auf Naxos pentru Deutsche Oper Berlin si Carmen la Cincinnati Opera si Opera Nationala Bucuresti.
In concert, Ruxandra Donose a evoluat alaturi de multe orchestre celebre. Rolul Marguerite din La Damnation de Faust a fost prezentat de-a lungul timpului cu Berlin Sinfonie-Orchester, Berlin Philharmonic, Tonhalle Orchestra din Zürich, Orchestre National du Capitôle la Toulouse si Valencia si Orchestre de Paris. A aparut pe scena cu Dresden Staatskapelle (Stabat Mater de Dvorak, lansat ulterior de Deutsche Grammophon), Gewandhausorchester Leipzig (Simfonia a II-a de Mahler), Bayerische Rundfunk Orchester (El amor brujo si Shéhérazade de Ravel), Berlin Philharmonic (Shéhérazade), Münchner Philharmoniker (Bach – Missa in si minor dirijata de Sergiu Celibidache si un program de arii de opera franceze condus de Roberto Abbado), Orchester der Beethovenhalle Bonn (Bach – Patimile dupa Ioan) si Frankfurt Alte Oper (Bach – Patimile dupa Matei).


Este unul dintre cei mai mari tenori ai vremurilor noastre. Nascut la Mexico City, a studiat in tara natala si s-a lansat pe scenele mexicane. Dupa ce a castigat Enrico Caruso Tenor Competition la Milano in 1986, s-a mutat in Austria unde si-a definitivat studiile la Wiener Staatsoper Opera Studio Program. Debutul european a avut loc in 1988 la Lucerna, iar cel la Metropolitan Opera in 1992, cand l-a inlocuit pe Luciano Pavarotti in Lucia di Lammermoor. Au urmat debuturile la Scala, in 1993, la centenarul operei Falstaff de Verdi. 
Canta frecvent in cele mai mari teatre de opera din lume: Teatro Colón de Buenos Aires ( La Favorita, Hoffmanns Erzählungen ), London Royal Opera House ( A Masked Ball, La Bohème, Rigoletto, La traviata ), Teatro Alla Scala din Milano (Falstaff, Rigoletto, La
Traviata), Metropolitan Opera New York (19 roluri diferite in peste 200 de spectacole cu Attila, La bohème, Il Barbiere di Siviglia, La Cenerentola, L’elisir d’amore, Lucia di Lammermoor, Rigoletto, Der Rosenkavalier, printre altele), Teatro Real de Madrid (Werther, Bal mascat), Opéra National de Paris (Rigoletto, La Traviata, Lucia Miller, Mozart’s Idomeneoand Titus ), San Francisco Opera (A Masked Ball, L’elisir d’amore, Lucia di Lammermoor), Wiener Staatsoper (La bohème, L’elisir d’amore, Lucia di Lammermoor, Maria Stuarda, Roberto Devereux, Don Carlos, A Masked Ball, The Barber of Seville), Arena di Verona (The Barber of Seville, Rigoletto) si multe altele. Are si o ampla cariera de muzician de concert, cu un repertoriu extins,  de la cantecele clasice italiene, lied german si melodii de compozitori francezi, mexicani si spanioli din secolele 19 si 20.


Dupa studii la Conservatorul din Bucuresti, sub indrumarea profesoarei Arta Florescu, soprana Leontina Vaduva a debutat pe plan international in 1986 la Teatrul Capitole din Toulouse in Manon de Jules Massenet. Rolul, devenit una dintre cele mai dragi carti de vizita, a purtat-o spre debutul londonez de la Royal Opera House Covent Garden, etapa care i-a adus prestigiosul premiu Lawrence Olivier (1988).
Stabilita in Franta, tara care a adoptat-o de la bun inceput, si care i-a acordat in 1999 titlul de Chevalier des Arts et des Lettres, iar cativa ani mai tarziu, pe cel de Officier des Arts et des Lettres, Leontina Vaduva a devenit rapid una dintre cele mai bune ambasadoare ale repertoriului francez interpretand magistral rolurile Micaëla, Antonia, Julieta si Mireille pe cele mai importante scene ale lumii. Rolul debuturilor in Statele Unite ale Americii (San Francisco, 1996, Metropolitan Opera, New York, 2000) a fost Mimi din Boema lui Puccini. Printre dirijorii cu care a colaborat de-a lungul timpului se numara James Conlon, Sir Colin Davis, Alain Lombard, Sir Charles Mackerras, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Kent Nagano, Antonio Pappano, Michel Plasson si Carlo Rizzi.

Pianist, dirijor de orchestra si de cor, David Crescenzi a studiat muzica la Conservatorul din Pesaro, specializandu-se la clasele de dirijat de orchestra, pian, muzica corala si dirijat coral.
Timp de mai multi ani a fost asistent si colaborator al lui Alessio Vlad si a frecventat intre anii 1993 si 1996, la Milano, cursurile de perfectionare Dupa-amieze muzicale, sustinute de Gustav Kuhn. S-a consacrat mai intai ca pianist acompaniator si maestru loctiitor in diferite teatre si festivaluri lirice, atat in Italia cat si in strainatate, activand ulterior ca dirijor de orchestra si maestru de cor.
Printre realizarile sale cele mai semnificative amintim colaborarea cu Opera din Cairo, in calitate de dirijor invitat, intre anii 1998 si 2003. In perioada 1999 - 2001 a fost maestru de cor la Teatrul Carlo Felice din Genova iar in stagiunea 2004 - 2005 a fost loctiitorul directorului muzical de la Teatrul San Carlo din Napoli.
A colaborat cu Opera Nationala Romana Timisoara, cu Opera Nationala din Bucuresti, cu Opera Nationala Romana din Iasi, din anul 2008 fiind dirijor oaspete iar din 2017, director artistic al Operei Nationale Romane din Cluj-Napoca. In perioada 2014 - 2020 a fost director artistic si dirijor permanent al Operei din Cairo. Din 2018 a fost dirijor invitat permanent la Deutches Oper am Rhein din Düsseldorf iar din 2021 a devenit dirijor permanent la Opera Nationala Romana din Iasi.
In afara repertoriului liric, dirijorul s-a afirmat si in cel vocal-simfonic si simfonic, la pupitrul unor ansambluri de prestigiu din Italia, Romania, si nu numai.

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate