Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
29 aprilie 2024
Recomandări
Năpasta, răscruce între realul și mitologicul românesc
(Teatru)
Saga si odiseea unei femei puternice, la rascrucile dintre real si fantastic, intre lumina si intuneric, intre dreptate si nedreptate, nevoita de destin si de energiile profund magice ale acestui taram, sa apuce calea razbunarii. Napasta, a fost scrisa de catre Ion Luca Caragiale, in urma unei vizite intr-un sat din Arges, inspirata din fapte reale si din vorbele auzite acolo.
„... multi vor infunda ocnele din pricina acestei femei...”. 

In urma acestei epifanii caragialiene a rezultat una dintre cele mai puternice pe fond ancestral piese de teatru scrise vreodata. Cu o structura care aduce aminte de povestile mitologice primordiale, universale sau romanesti.

Napasta, este un paradox, atat in cultura universala cat si cea universala. O poveste paroxistica, extrem de puternica, despre viata, despre profunzimile, ascunzisurile, umbrele si luminile sufletului omenesc.

Actiunea spectacolului este transpusa undeva intre doua spatii magice, mitologice, pana nu demult, intre Tara Oasului si Tara Maramuresului. Intre luminile si negurile, acestor spatii cu un specific care le face unice in lume.
Unde inca se mai pot auzi ecourile acordurilor aproape psihedelice ale ceterii, strigaturile pagane mistice ale tipuriturilor si gemetele vendetelor. Dar si rasetele celor care citesc epitafele paroxistice ale Cimitirului Vesel, de tip "... aici zace biata soacra mea, trei zile daca mai traia, zaceam eu si citea ea..."
Noua versiune scenica, in viziunea regizorului Marcel Top, isi propune sa transpuna aceasta poveste paroxistica, dramatica, dar si de un comic care aduce aminte de E.A. Poe.

Am transpus actiunea Napastei, intr un spatiu atemporal, pe care ni-l mai putem amintim din povestile bunicilor, la granita dintre vis si realitate, dintre instincte si civilizatie.  Un timp al povestilor originare desfasurate intr-o dimensiune in care realitatea se impleteste cu fantasticul, cotidianul cu mitologicul. O dimensiune pe care cu totii o purtam inlauntrul nostru, in ADN-ul nostru, in pofida tuturor progreselor sau regreselor pe care umanitatea le-a inregistrat pana in prezent. Ion Luca Caragiale, ne-a daruit una dintre cel mai bune piese de teatru scrise vreodata, cu o structura care aduce aminte de povestile mitologice primordiale. Personaje exponentiale, pentru omul de ieri si de azi, caractere puternice nevoite de energiile visceral magice ale acestei parti a lumii, de tarele si cutumele, tabuurile ei, sa se ciocneasca intre ele.Marcel Top

Pe regizorul Marcel Top il intereseaza sa starneasca in oameni reactii sincere si puternice si sa se provoace pe sine.
Marcel Top este un regizor dispus sa incerce orice gen si orice text, atata timp cat simte ca-l provoaca. Un om cu o poveste de viata ca un roman, un regizor care isi doreste sa-i starneasca reactii viscerale spectatorului…Monica Andronescu

Marcel Top este regizorul cameleon. Monteaza spectacole memorabile pe texte complexe precum PARACLISERUL cu Claudiu Bleont pe scena Teatrului Dramaturgilor, pe scena Operei Romane, a Teatrului de Comedie, in tara, sau Grecia, la Universitatea Kapodistriana sau Teatrele Imeras, Alekton, cu aceeasi placere si daruire, nu se repeta si nu trece neobservat! Se reinventeaza cu fiecare spectacol pe care il monteaza, pentru ca, asa cum ii place sa-l citeze pe Peter Brook in teatru, diavolul e plictiseala!Georgiana Ene - Ziarul Metropolis

O continua cautare, un activism inutil par a fi constante ale umanului fragil si limitat temporal de a produce schimbari prin credinta. Acestea devin coordonatele ideatice pe care regizorul Marcel Top, le traseaza in spectacolele sale originale: Paracliserul cu Claudiu Bleot la Teatrul Dramaturgilor, Amadeus cu Marius Bodochi la ONB, sau Elixir cu Maia Morgenstern la Teatrul de Comedie.Alina Maer - Teatrul Azi

Marcel Top

A pus in scena „Amadeus” la Opera Nationala, cu creatia memorabila a lui Marius Bodochi, in rolul lui Salieri, „Cabinierul" la Teatrul Nottara, cu Alexandru Repan, tripticul „Trilogia Nordului”, la Teatrul din Baia Mare, „Elixir" la Teatrul de Comedie, cu Maia Morgenstern si Marius Bodochi, „Paracliserul" la Teatrul Dramaturgilor cu Claudiu Bleont, dar si numeroase texte contemporane la Teatrul Act, Green Hours si in alte spatii independente, de la „Natural Born Fuckers” la „Deformatii” si de la „G.O.D.” la „Dumnezeul de a doua zi” sau „Kasa poporului”, „Woyzeck Transilvania”, „Mistral", „Hamlet" sau „Song of the dead brother", spectacole realizate in Atena, unde urmeaza si studiile postuniversitare.
Urmeaza sa va prezentam actorii din productia acestui spectacol voluptos si indraznet care va fi gazduit de Teatrul National din Bucuresti.

Andreea Moustache - in rolul Ancai

Andreea Moustache este dublu licentiata in specializarile Arta Actorului si Papusi-Marionete, absolventa a masteratului de Pedagogie Teatrala, de la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L.Caragiale”.
Personalitatea exploziva si talentul nativ i-au format o experienta vasta in domeniul artistic, avand deja 7 premii in palmares si onoarea de a fi invatat de la cei mai buni, acumuland cunostinte in teatru, animatie, film, pantomima si improvizatie. Este pasionata de teatrul muzical si teatru-dans, genurile teatrale in care isi poate etala energia pozitiva neintrerupta de care publicul s-a bucurat urmarind-o in nenumarate productii de la Teatrul National in cadrul trupei PassePar-Tout si Opera Comica. De asemenea, lucreaza ca instructor teatral si coordoneaza ateliere de teatru de peste 9 ani, facandu-se iubita de orice grupa de varsta cu care interactioneaza.
In acest spectacol o puteti vedea interpretand rolului Ancai, unde universul acestui personaj va fi potentat datorita legaturii inradacinate pe care o are aceasta actrita cu lumea satului, inca din copilarie.

Emanuel Cifor - in rolul lui Dragomir

Emanuel Cifor a studiat la Facultatea de Teatru si Film (2010), din cadrul Universitatii Babes Bolyai din Cluj-Napoca, iar in 2012 a obtinut diploma de masterat de la Academia Regala de Arta Dramatica (RADA) din Londra. Dupa aceea a continuat sa lucreze la diferite proiecte de teatru si film din capitala Angliei.
In 2016 s-a mutat la Berlin, unde, timp de un an, a lucrat cu o companie independenta de teatru pe nume “SINAI Orchestral Theatre Ensemble”, oferind ateliere de actorie celor din companie si sprijin pentru realizarea productiei „Yusuf’s”, in care a si jucat.
Intors in tara din 2017, acesta lucreaza in zona teatrului independent, iar in prezent il puteti vedea jucand la Teatrul de Comedie si la Teatrul Dramaturgilor Romani. Iar acum avem bucuria de a va invita sa-l vedeti in rolul lui Dragomir, unde veti descoperi un actor dedicat, talentat, cu o forta interioara incredibila.

Emil Mandanac-rolul lui Ion nebunul

Emil Mandanac este actor de teatru si film. A absolvit Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, la sectia Actorie in 2007, la clasa prof. Ion Cojar. A interpretat diferite roluri in filme de lungmetraj, scurtmetraj si seriale de televiziune precum si in productii de teatru independent.
Va invitam sa-i urmariti traseul in rolul lui Ion, unde prin aparitiile lui de la ludic la disperare veti descoperi un actor de o sensibilitate aparte.

Radu Ureche - rolul invatatorului Gheorghe

Radu Ureche a terminat facultatea de Teatru la Craiova in 2018, iar in prezent este masterand la Pedagogie Teatrala, in cadrul UNATC-ului.
A jucat in mai multe spectacole independente prin tara, insa una dintre cele mai intense experiente a fost in Abu Dhabi. Acolo a jucat timp de doua luni patru spectacole pentru copii in limba engleza. Pasionat de comedie, Radu este specializat si in teatru de improvizatie, abilitate pe care o considera foarte importanta.
Pe langa teatru, pasiunea principala este sportul. Acesta a participat si castigat in ultimi trei ani, locul intai la probele de 100m si 200m la paralimpici. Teatrul si sportul sunt cele doua discipline care considera ca i-au schimbat viata intr-un mod progresiv.
In acest spectacol il puteti vedea interpretand rolului lui Gheorghe, unde isi va etala umorul si energia efervescenta.

Va asteptam sa patrundeti in lumea imaginata de Ion Luca Caragiale intr-o viziune care va va face sa traiti intens alaturi de personajele din „Napasta”.
Scrisa de marele dramaturg Ion Luca Caragiale si transpusa sub bagheta regizorala a lui Marcel Top, spectacolul ne invita intr-un spatiu atemporal, in care realitatea se impleteste cu fantasticul, cotidianul cu mitologicul. O napasta in care rasul si plansul, bucuria si necazul se impletesc ca intr-o hora.
Va fi comedie, drama politista, tragedie sau toate acestea la un loc?
Raspunsul il veti putea afla doar venind la spectacolul „Napasta”.

„Anca avea falnic barbat,
Omu' rau i l-o taiat,
Singurica o ramas,
Cu avere si nacaz.
Cu Dragu' s-o maritat,
Ion apoi s-o aratat,
?i de-aci, asa Napasta,
Numa' sara, pe la Teatru sa mai vaza!"

Distributia:
Anca - Andreea Moustache
Dragomir - Emanuel Cifor
Ion - Emil Mandanac
Gheorghe - Radu Ureche

Varsta recomandata: 14+
Spectacol produs de The Creative Moustache si gazduit de Teatrul National din Bucuresti.


.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate