Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
25 aprilie 2024
Recomandări
Concurs Ceașca de cultură și Editura Meteor Press (22)
(Viață)
Montessori o lume de realizari. Prima mea carte despre numere.
Text de Chiara Piroddi. Ilustratii de Agnese Baruzzi. Traducere din limba engleza de Mihai-Dan Pavelescu.
Eficienta in dobandirea unei capacitati sau in dezvoltarea cunoasterii necesita unele elemente fundamentale: creativitate, libertatea alegerii, simplitate, varietate si distractie. Acestea sunt ingredientele alese si combinate pentru a crea aceasta carte de activitati in scopul invatarii numerelor, destinata copiilor cu varsta de la 4 la 6 ani. 

„Prima mea carte despre numere” a fost conceputa si realizata pentru copii de varsta prescolara, cu scopul de a le stimula constientizarea si dezvoltarea capacitatilor pentru reamintirea si asocierea formelor cu numerele de la 0 la 9. Mijloacele adoptate in crearea activitatilor sunt inovatoare, deoarece se bazeaza pe principiile Metodei Montessori. De aceea, paginile ofera distractie si jocuri, dar in acelasi timp detin o structura conceptuala fundamentala specifica, fiind strategic orientate spre consolidarea dezvoltarii cognitive a copilului.

Activitatile din carte exploreaza cerintele aritmetice necesare pentru invatarea numerelor de la 0 la 9 in valoarea lor fonologica (numele fiecarui numar in parte), cantitativa (valoarea cantitativa asociata fiecarui numar) si morfologica (forma ce distinge fiecare numar, pentru a invata sa fie citite si scrise). Activitatile au fost aranjate in carte intr-un fel din ce in ce mai complex, astfel incat copilul ajunge sa cunoasca treptat caracteristicile diverse ale numerelor. Totusi, el poate opta sa inceapa cu activitatea care-l atrage cel mai mult, ba chiar este indemnat sa procedeze in acest fel! Se spera ca va putea alege singur felul cum sa-si utilizeze cartea, fiind astfel captivat de jocuri, dedicandu-si atentia asupra numararii elementelor intr-un context, apoi colorarii numerelor sau unirii punctelor pentru a invata cum sa le scrie, ori intelegerii cantitatilor prin intermediul formelor care cresc in marime, pictarii cu degetul ori lipirii de autocolante in locurile corecte. Utilizarea de autocolante cu inserturi lipsite de ambiguitate ii permite copilului sa se joace independent, verificandu-si exactitatea muncii, observand singur orice eroare si invatand sa se autocorecteze. Este important sa nu va intrerupeti copilul-explorator in timp ce este concentrat asupra activitatii sale si nici sa nu interveniti pentru a-l corecta. Nu este necesar sa-i acordati un timp pentru inceperea sau terminarea activitatii, deoarece copilul trebuie sa se bucure de carte dupa cum crede de cuviinta. Daca unele activitati par prea complexe, le poate incerca din nou ulterior, cand se simte pregatit, iar curba dezvoltarii sale a mai avansat putin. Adultul trebuie sa-si asume o pozitie de insotitor si sa astepte cu rabdare si interes initiativele copilului. Prezenta sa este insa indispensabila pentru citirea instructiunilor pentru jocuri. Experienta numerica trebuie sa aiba o conotatie concreta si sa nu se piarda in explicatii complicate; copilul trebuie sa invete sa conceapa numerele nu ca pe entitati abstracte, ci ca pe elemente cu o semnificatie clara, utile in ordonarea experientelor zilnice. Din acest motiv, activitatile se refera adesea in mod deliberat la viata din familie (de exemplu, exista activitati de cumparare, aranjarea hainelor, prepararea unei prajituri etc.). De cate ori e posibil, este bine sa favorizati activitatile de manevrare a materialelor, de exemplu sugerandu-i copilului sa atinga numerele ce urmeaza sa fie decupate, folosind degetul aratator si urmarind directia sagetilor, sau sa le coloreze.
In aceasta privinta, pictarea cu degetul este foarte utila, pentru ca permite copilului sa experimenteze mai bine caracteristicile formei prin explorarea tactila.

Structura activitatilor cauta sa respecte cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori.
1. prezentarea si explorarea materialului prin intermediul simturilor (vaz, auz si mai presus de toate pipait),
2. recunoasterea obiectului lectiei,
3. reamintirea materialului respectiv.

Activitatile constau din:
* jocuri de asociere a formei numarului cu sunetul cuvantului-numar si cantitatea pe care o reprezinta, de asemenea prin intermediul paginilor ce contin numerele si cartonasele pentru decupat, astfel incat copilul sa poata pastra materialul despre numere si cantitatea corespunzatoare si sa continue cu activitati de joaca externe cartii;
* jocuri despre numerele cardinale si elemente de numarare;
* jocuri specifice despre numarul 0, pentru a exprima absenta cantitatii;
* jocuri despre reprezentarea spatiala a numerelor, pentru a crea copilului perceptia ca o dimensiune care creste sau se micsoreaza fizic corespunde cu cantitatea;
* jocuri de recunoastere si reamintire a cantitatii numarului, in primul rand prin folosirea autocolantelor de la sfarsitul cartii, ce trebuie lipite in anumite locuri de pe pagini;
* si in sfarsit jocuri despre scrierea numerelor prin unirea punctelor.

Pedagogia Mariei Montessori

Maria Montessori a fost o pedagoga iluminata de la inceputul secolului al XX-lea, care a revolutionat felul in care putem privi dezvoltarea si educarea copiilor. Multumita scrierilor ei, pedagogia a revenit la adevarata natura a copilului, incepand sa-l priveasca drept un explorator, binecuvantat de la o varsta frageda cu o profunda bogatie cognitiva care, in prezenta stimulilor adecvati, va determina dezvoltarea cunoasterii si-i va permite sa creasca. in pedagogia Montessori, cunoasterea este o experienta care trece prin simturi (pipait, vaz si auz) si utilizeaza manevrarea libera a materialelor, fiind sustinuta de libertatea alegerii si facand uz de experienta practica si experimentarea directa, in locul unei intelegeri conceptuale abstracte.
Ajutorul dat unui copil pentru a se dezvolta inseamna incurajarea initiativei sale spontane, respectarea descoperirilor sale gradate, tolerarea confruntarii sale independente cu erorile si incurajarea obtinerii satisfactiei de a invata pe cont propriu cum sa nu le mai repete.
_______________________________________________________________

Spune-ne una dintre cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori si poti castiga un exemplar din cartea Prima mea carte despre numere.

Pentru a intra in posesia premiului, cei anuntati ca fiind castigatori vor trimite un email pe adresa ceascadecultura @gmail. com, continand adresa postala si un numar de telefon. E-mail-ul trebuie trimis intr-un interval de maximum 10 zile de la anuntarea castigatorilor.

Concursul se desfasoara in perioada 14 martie - 28 octombrie 2017.

Cover Activity Montessori NUMERI_ING.indd

.



Nico Danciu09:41 / 26.10.2017 Una dintre cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori este: prezentarea si explorarea materialului prin intermediul simturilor (vaz, auz si mai presus de toate pipait).
Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate