In memoriam Costin Miereanu |  |
(Muzică) |
Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania anunta cu tristete stingerea din viata a compozitorului si muzicologului Costin Miereanu. A fost o personalitate de marca a vietii culturale romanesti si franceze. |
Nascut la Bucuresti in 1943, Costin Miereanu a absolvit Conservatorul din Bucuresti in 1966, devenind membru al UCMR in 1967, an in care valoarea sa a fost apreciata si peste hotare prin castigarea premiului Concursului de compozitie organizat de Fundatia Gaudeamus din Olanda, cu lucrarea Finis coronat opus. Intre 1967 si 1969, Miereanu a studiat cu Karlheinz Stockhausen, György Ligeti si Erhard Karkoschka la Ferienkurse für neue Musik din Darmstadt. In septembrie 1968, a emigrat in Franta, unde si-a construit o importanta cariera. La Paris, intre 1968 si 1969, explorarile sale muzicale initiale l-au condus catre un curs de perfectionare la Groupe de Recherches Musicales si la clasa lui Pierre Schaeffer la Conservatoire National Supérieur de Musique. Intre 1970 si 1978 a frecventat cursurile lui A.J. Greimas de la École des hautes études en sciences sociales (EHESS). Tot la Paris a obtinut doctoratul in semiotica muzicala (1978) si pe cel in litere si stiinte umane (1979). In 1977 a devenit cetatean francez. A fost director al Editurii Salabert (1981-1992) si co-director artistic al Ansamblului 2e2m (1982-1985). Din 1991 a condus laboratorul Estetica artelor contemporane din cadrul CNRS, iar din 1992, Institut d'Esthétique et de Sciences de l'Art, la Sorbona.
In lucrarile sale muzicale, Costin Miereanu a tins catre o sinteza componistica ideala, catre simbioze intre cele mai noi tendinte si estetici ale avangardei europene: neo-serialism, structuralism, aleatorism, minimalism, muzica conceptuala, concreta, electronica. A compus peste o suta de piese catalogate, multe dintre lucrarile sale incluzand componente vizuale. Creatia sa cuprinde lucrari pentru orchestra, pentru ansamblu cameral, muzica vocala, vocal-instrumentala, pentru instrumente solo, opere, balete, dar si compozitii cu caracter didactic. Si-a insotit activitatea artistica prin substantiale reflectii teoretice, publicand in acest sens numeroase studii si articole. Influenta gandirii semiotice asupra narativitatii sale muzicale si asupra ideii sale polimorfe despre arta au fost descrise pe larg in cartea Fuite et conquête du champ musical, publicata in 1995 de Editions Klincksieck, cu o prefata de Daniel Charles.
Costin Miereanu ramane in istoria muzicii romanesti prin cercetarile si realizarile sale un muzician de referinta caruia i se cuvin alese omagii si o amintire pastrata cu respect in randul oamenilor de cultura
.
| |
|
|