Bach by Night. Un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet |  |
(Muzică) |
BACH by NIGHT il are ca figura centrala pe J S. Bach, probabil cel mai relevant compozitor al Barocului muzical. |
Repertoriul este unul integral Bach ce pune in prim plan vioara in creatia concertistica a lui J. S. Bach (printre altele, „dublul concert de Bach” - BWV 1043), iar interpretarea apartine unor muzicieni de exceptie: ansamblul de muzica baroca SEMPRE alaturi de invitata acestora, spumoasa violonista poloneza Martyna Pastuszka.
Proiectul si se constituie in concertul de inchidere al editiei 2025 a Stagiunii de Muzica Veche Bucuresti (ce a fost deschisa tot cu un concert Bach) si promite un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet.
Pentru mai multe informatii si pentru bilete, va rugam sa accesati:
https://tinyurl.com/BachbyNight
BACH by NIGHT, un omagiu adus marelui compozitor in 2025, anul aniversar Johann Sebastian Bach (340 de ani de la nastere si 275 de ani de la moartea). Despre acesta s-au scris mii de pagini, grupate in sute de volume si articole, elaborate de muzicologi, interpreti sau alti specialisti interesati de personalitatea si creatia sa. Iar asta pentru ca, in afara de rolul decisiv pe care l-a avut in evolutia istoriei muzicii universale, Bach a lasat posteritatii mii de pagini de muzica.
IN PROGRAM:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
Suita orchestrala in re major (BWV 1068): Ouverture - Air - Bourees - Gavottes – Gigue
Sinfonia in re minor din Cantata BWV 35
Concertul in la minor (BWV 1041) pentru vioara si orchestra de coarde: Allegro – Andante – Allegro Assai.
Concertul in re minor (BWV 1043) pentru doua viori si orchestra de coarde: Vivace - Largo ma non tanto – Allegro
Concertul in re major (BWV 1064R) pentru trei viori si orchestra de coarde: Allegro – Adagio – Allegro.
INTERPRETEAZA:
Martyna Pastuszka (vioara baroca si conducere muzicala) si ansamblul de muzica baroca SEMPRE:
Rasvan Dumitru / Melinda Béres – vioara baroca
Tamara Dica – viola baroca
Zsombor Lázár – violoncel baroc
István Csata – contrabas
Raluca Enea – clavecin
Lucrarile de tipul concertelor, compuse de Johann Sebastian Bach, reprezinta o parte consistenta a creatiei sale. Din punctul de vedere al interpretului, atat concertele pentru clavecin / clavecine si orchestra de coarde cat si cele pentru vioara / viori si acelasi ansamblu orchestral, ocupa un loc special in repertoriul personal, un nou privilegiu, oferit cu fiecare interpretare in parte. Atat solistul cat si membrii ansamblului au de fiecare data ocazia de a descoperi lumea fascinanta a liniilor instrumentale principale sau secundare, modul lor ingenios si, totodata, firesc de a se impleti in redarea unui discurs muzical dantelat sau suav. Si corzile inalte, si cele grave au ocazia de a intui, impreuna cu solistul, momentele de tip cadential si rezolvarile lor dar si libertatile de ornamentare ce li se ofera pe parcurs. Toate acestea nu fac decat sa dezvaluie in imaginea ascultatorului universul sonor al afectelor fiecareia dintre partile acestor minunate lucrari.
Majoritatea acestor lucrari au fost compuse de Bach in perioada petrecuta la Leipzig si au fost, se pare, dedicate ansamblului Collegium Musicum. Ele erau in mare parte destinate stagiunii muzicale organizate la Zimmermansches Kaffeehaus, iar Bach se afla la conducerea unui ansamblu orchestral format, nu de putine ori, din discipoli ai sai, intre care si proprii copii ce aveau asadar ocazia sa-si demonstreze maiestria instrumentala alaturi de tatal lor.
Unele dintre aceste lucrari sunt transcriptii ale altor concerte sau ale unor lucrari compuse initial de alti compozitori. Cateva exemple in acest sens sunt: concertul BWV 1054 care este transcriptia pentru clavecin a concertului BWV 1042 pentru vioara si orchestra de coarde, concertul BWV 1062 – transcriptia pentru doua clavecine a concertului BWV 1043 pentru doua viori si orchestra de coarde, concertul BWV 1065 – transcriptia pentru patru clavecine a concertului RV 580 pentru patru viori a lui Antonio Vivaldi, etc.
Fie ca este vorba despre concerte cu un singur instrument sau cu mai multe instrumente solo, fiecare dintre acestea este tratat in mod egal, continand ample expuneri care pun in evidenta calitatile timbrale si tehnice ale instrumentelor sau pasaje cadentiale ce favorizeaza abilitatile improvizatorice ale solistilor instrumentisti.
In ceea ce priveste alegerea ansamblului instrumental de acompaniament, se stie ca Bach era un om foarte practic. De asemenea, compunand si cantand atat de mult propriile lucrari, era nevoit sa se adapteze de fiecare data la disponibilitatea muzicienilor cu care lucra. Fireste, daca avea la dispozitie un numar mai mare de muzicieni, acestia puteau forma un ansamblu orchestral mai consistent; daca nu avea aceasta posibilitate, ansamblul de acompaniament putea da un randament foarte bun si cu un singur instrumentist la fiecare „partida”. Si in prezent, aceasta metoda de alcatuire a ansamblului este adesea utilizata in interpretarea lucrarilor de tip concert din muzica veche iar noi am preluat-o in cadrul proiectelor noastre.
Chiar si cu un ansamblu orchestral de mici dimensiuni, concertele bachiene pentru instrument(e) solist(e) si orchestra de coarde sunt fermecatoare prin sonoritatile lor pline de personalitate. Ele reprezinta o provocare pentru muzicienii interpreti care vor avea surpriza sa descopere ceva inedit, cu fiecare noua interpretare.
Violonista Martyna Pastuszka s-a nascut in Silezia Superioara, Polonia. De-a lungul anilor, s-a impus ca una dintre cele mai valoroase muziciene din generatia sa, concertand in toata Europa ca solista, concertmaestru, interpret in ansambluri camerale si dirijor de orchestra. Colaboreaza frecvent cu ansambluri renumite in Europa, precum Collegium 1704, Le Cercle de l'Harmonie si Collegium Vocale Gent al lui Philippe Herreweghe. A evoluat in postura de concertmaestru sau solista cu ansamblurile Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München,
Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum, etc. De asemenea, Martyna colaboreaza in mod regulat cu ansamblul Altera pars si Ensemble Polyharmonique.
In 2012, Martyna a fondat „{oh!} Orkiestra”, ansamblu de muzica veche in compania caruia apare in mod frecvent la festivaluri si in sali de concert renumite, alaturi de artisti precum Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orlinski, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken si Lorenzo Coppola, Julia Lezhneva, Kristian Bezuidenhout, Chouchane Siranossian.
Impreuna cu Anna si Krzysztof Firlus formeaza grupul „{oh!} Trio” cu care au lansat recent albumul „Portraits” (DUX) care celebreaza repertoriul de camera baroc francez. Printre viitoarele lansari se numara Simfoniile lui Karol Lipinski (NIFCCD) si cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO). Martyna a fost numita director artistic pentru editia din 2022 a Festivalului „Misteria Paschalia” din Cracovia.
Pana in prezent, Martyna Pastuszka are o discografie impresionanta de peste 60 de albume. Ultimele sale inregistrari au fost apreciate prin multiple nominalizari la premii prestigioase, inclusiv Premiul Fryderyk, Premiul Koryfeusz Muzyki Polskiej, ICMA si Premiul Cultural Polonez Paszport Polityki la categoria „personalitatea anului”. In 2021, a fost nominalizata pentru premiul OPUS Klassik la categoria „dirijorul anului” pentru inregistrarea Gismondo, re di Polonia de Leonardo Vinci (Parnassus Arts productions). In septembrie 2022, Martyna impreuna cu „{oh!} Orkiestra” in calitate de ansamblu rezident, s-a intors la Festivalul de Opera Baroca de la Bayreuth pentru a conduce o noua productie scenica de opera a operei Alessandro nell'Indie de Leonardo Vinci, precum si o versiune de concert a operei Il Nascimento dell'Aurora de Tomaso Albinoni. In 2021, televiziunea publica poloneza Kultura a inregistrat un documentar despre Martyna Pastuszka si „{oh!} Orkiestra” intitulat „Nie jestem maestro” [Nu ma numiti maestru]. Pe langa activitatea sa concertistica, Martyna Pastuszka preda vioara baroca din 2007 la Academia de Muzica din Katowice, Polonia.
Ansamblul de muzica baroca SEMPRE a fost fondat in anul 2020 de clavecinista Raluca Enea si reuneste muzicieni specializati in interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, in principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordeaza si piese apartinand sec. al XVII-lea sau lucrari din perioada premergatoare Clasicismului muzical.
Preocuparile membrilor ansamblului se refera la autenticitatea interpretarii (atat din perspectiva stilisticii muzicale cat si din cea a instrumentelor utilizate – copii dupa originale istorice) si la cercetarea muzicologica minutioasa, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formeaza ansamblul s-au specializat in domeniul muzicii vechi in cadrul unor institutii de prestigiu din Europa si au o activitate de peste 20 de ani in domeniul interpretarii acesteia.
Ansamblul are o structura modulara, adaptabila mai multor tipuri de repertoriu, mergand de la formule camerale de duo sau trio, pana la formule extinse, de tip orchestral. Desi infiintat relativ recent ansamblul are o activitate intensa fiind prezent pana acum la cele mai importante evenimente de profil din tara, precum Festivalul International „George Enescu”, Festivalul de Muzica Veche Bucuresti, Festivalul de Muzica Veche Miercurea-Ciuc, etc. Ansamblul SEMPRE colaboreaza cu muzicieni importanti din domeniul muzicii baroce precum violonista Mira Glodeanu. Intre proiectele urmatoare ale ansamblului se numara doua colaborari cu violonistele Petra Müllejans si Martyna Pastuszka si finalizarea albumului audio „Sempre Vivaldi”.
Intre productiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numara: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”, „Soli e tutti”, „Sempervivum”, „Stylus Fantasticus” (ultimele trei proiecte sunt realizate impreuna cu violonista Mira Glodeanu), „Black and White. Vivaldi”, „La Notte”, „La Follia”, „Exotique”, „Bach 340”, „Naturalia by Sempre”, „Stylus Fantasticus”.
Bilete si informatii suplimentare despre concert pot fi gasite la: https://tinyurl.com/BachbyNight
.
| |
|
|