Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
24 septembrie 2017
Recomandări
Zile triste și zile de sărbătoare. Cu muzică
(Muzică)
intamplarea a facut ca in doua zile succesive din mini-vacanta de Rusalii sa prezint la Radio Romania Muzical doua discuri cu semnificatie deosebita. Stabat mater de Antonin Dvorak si Avi Avital meets Omer Avital.
Jiri Belohlavek – un ultim omagiu

Cand am inregistrat emisiunea care-l avea pe protagonist pe dirijorul Jiri Belohlavek, difuzata in premiera pe 30 mai si in reluare pe 4 iunie, nu aveam de unde sa stiu ca in 31 mai, Jiri Belohlavek avea sa paraseasca aceasta lume. Avea 71 ani. Si in 6 septembrie 2017 urma sa dirijeze la Bucuresti, in cadrul Festivalului International George Enescu, un concert sustinut de Orchestra Filarmonicii Cehe.
In 7, 8 si 9 iunie, la Radio Romania Muzical au fost programate trei concerte, din care doua foarte recente, care l-au avut pe Jiri Belohlavek in prim-plan: cel sustinut in 13 aprilie 2017 la pupitrul Orchestrei Simfonice BBC, cel din 28 aprilie 2017, cand Belohlavek a dirijat Orchestra Radiodifuziunii Bavareze din Munchen si un concert din 2005, cu o semnificatie deosebita: concertul prin care Orchestra Simfonica BBC si-a aniversat 75 ani de existenta.  

De altfel, despre acest ultim concert, din 13 aprilie, pe care Belohlavek l-a sustinut alaturi de Orchestra Simfonica BBC, s-a discutat mult in presa britanica: a fost interpretat atunci, premonitoriu poate, Requiemul de Antonin Dvorak.

Jiri Belohlavek s-a bucurat de un mare prestigiu in Marea Britanie: a avut o legatura stransa cu Orchestra Simfonica BBC timp de aproape 20 ani, intre 1995 si 2012, intre 2006 si 2012 fiind chiar dirijorul sef al acestei orchestre emblematice pentru spatiul englez. in 2007, Jiri Belohlavek devenea primul dirijor care conducea ultimul concert din Festivalul BBC Proms, fara a fi vorbitor nativ de limba engleza, acest ultim concert de la Proms fiind, conform traditiei, o seara a mandriei spiritului britanic. 

Jiri Belohlavek a fost considerat un specialist al repertoriului ceh: Dvorak, Smetana, Janacek, Martinu sunt compozitorii pe care i-a abordat predilect si pentru care a creat versiuni de referinta. A avut o cariera internationala de invidiat, pastrand in acelasi timp legaturile cu orchestrele din tara sa natala: de altfel, din 2012 a fost directorul muzical si dirijorul sef al Orchestrei Filarmonicii din Praga, pe care a transformat-o intr-o orchestra de elita la nivel mondial. La promovarea si cresterea notorietatii acestei orchestre a avut un rol principal si contractul semnat de Belohlavek cu celebra casa britanica de discuri Decca. In 2014, a aparut integrala simfoniilor de Antonin Dvorak, in 2016, Dansurile slave de Antonin Dvorak, iar in 5 mai 2017, a aparut cel care va ramane ultimul disc semnat de Jiri Belohlavek: Stabat mater de Antonin Dvorak.

Ultimul concert dirijat la pupitrul orchestrei care i-a adus consacrarea internationala – Requiemul de Dvorak; ultimul disc – o lucrare tot cu nuante funerare a aceluiasi Dvorak, probabil cel mai cunoscut si iubit compozitor ceh al tuturor timpurilor, la nivel mondial. Stabat mater este o lucrare religioasa care descrie suferintele Fecioarei Maria la picioarele lui Iisus crucificat, o lucrare destinata a fi cantata in Saptamana Mare. 
Jiri Belohlavek a fost tipul de dirijor care punea mereu partitura si intentiile compozitorilor in fata propriului ego; modestia si personalitatea sa calda l-au facut iubit de partenerii sai de scena, nume dintre cele mai importante la nivel mondial.

La fel ramane si in ultima sa inregistrare de pe disc: un artist matur, care realizeaza o constructie muzicala fara cusur si care in acelasi timp transmite o intensa emotie. Este momentul sa ne amintim ca Jiri Belohlavek a studiat 2 ani alaturi de romanul Sergiu Celibidache si sa fim alaturi de numerosii sai compatrioti care au venit sa-i aduca un ultim omagiu. Jiri Belohlavek a fost un simbol nu doar pentru Filarmonica din Praga, ci pentru Cehia in intregul ei.

Stabat de Antonin Dvorak – un disc inregistrat de Jiri Belohlavek alaturi de Corul si Orchestra Filarmonicii Cehe. Solisti: soprana Eri Nakamura, mezzosoprana Elisabeth Kulman, tenorul Michael Spyres, basul Jongmin Park. Albumul poate fi ascultat oricand pe site-ul proiectului Radio Romania Muzical Discurile anului 2017. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1503161&c=3541&g=2

stabat mater belohlavek


Avi Avital meets Omer Avital

In 5 iunie am prezentat la Radio Romania Muzical un alt disc, din punct de vedere ideatic exact la polul opus fata de discul lui Jiri Belohlavek. De la tragismul muzicii lui Dvorak, la lumea world music cu nuante mediteraneene creata de doi muzicieni foarte respectati, venind si ei din doua universuri diferite: Avi Avital, cel care a adus mandolina pe marea scena a muzicii clasice, si Omer Avital, un jazzman.

E doar o coincidenta de nume, cei doi nu au nicio legatura de familie; ceea ce-i leaga este tara de origine, Israel, ca si generatia din care provin: Avi Avital are 39 ani, Omer Avital, 46 ani. Si ii mai leaga tipul de statura artistica la care au ajuns: Avi Avital este astazi un nume foarte respectat din muzica clasica, primul mandolinist nominalizat la premiile Grammy din istorie, iar Omer Avital, cu o cariera de invidiat in jazz, basist si compozitor.

Albumul realizat de cei doi, alaturi de pianistul de jazz Yonathan Avishai si percutionistul Itamar Doari, a fost lansat pe 2 iunie, sub sigla celebrei case de discuri Deutsche Grammophon, cu care Avi Avital colaboreaza din 2012. O muzica foarte interesanta, de cel mai bun gust si calitate regasim pe acest album unde piesele sunt semnate de Omer Avital si Avi Avital, majoritar. Sonoritati de jaz, muzica clasica, ecouri ale muzicii orientale si evreiesti, o exceptionala captare a sunetului. Plus ineditul unei mandoline care canta un jazz soft.



Este intr-adevar, o combinatie care promite sa convinga un public foarte larg, mai larg decat cel al muzicii clasice. Un album de ascultat la drum, in week-end sau chiar pe plaja de catre cei care s-au saturat de produsele muzicale (prea) comerciale, dar care nici nu au chef sa asculte Bach sau Beethoven la un moment dat.
Emisiunea care contine albumul Avi Avital meets Omer Avital poate fi ascultata aici. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1510651&c=3561&g=2

avital-avital


Si inca un lucru: am aflat cu bucurie ca Cvartetul Giocoso, stabilit la Viena, in componenta caruia se regasesc violonistii romani Sebastian Casleanu si Teofil Todica, va sustine un turneu de concerte in Australia alaturi de Avi Avital in 2018. Cvartetul Giocoso, laureat in 2015 la un important concurs din Australia, a primit ca premiu acest turneu, iar Avi Avital este un muzician cu succes deosebit la publicul australian. 
E o ocazie de a anunta ca Cvartetul Giocoso va sustine un concert la Bucuresti pe 22 iunie, de la ora 19.00 la Biserica Luterana din Bucuresti: Ravel, Mozart si Krenek in programul lor si o ocazie unica de a asculta acest cvartet cu un palmares de premii internationale extrem de bogat si despre care stim inca atat de putin in Romania. Biletele sunt disponibile in reteaua eventim.ro.

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate