Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
19 aprilie 2024
Recomandări
Elena Ilash: "Întâlnirea cu publicul este o extra-emoție, e acel impact pe care îl aștepți, dar nu îl poți anticipa."
(Arte vizuale)
Forma, culoare, emotie, sursa, energie, vibratie, imaginatie, idee-tinta, fascinatie, actiune, proiect, alegerea echipei, cheia, a intruchipa, a da frau liber bunelor idei si practici, organica maniera, descrierea de forme atipice pentru ceramica, metamorfozari sculptural-anatomice. participare activa, experiment artistic asumat.
Arta contemporana, Sincronic, interviu cu Elena Ilash, visual artist.

Fie ca este materia sau ideea, stimulul initial a ceea ce urmeaza a se fauri, uneori, atat materia, cat si ideea, nu se lasa usor’’seduse’’, spre a deveni forma, culoare sau emotie. 
Imaginile sau anumite creatii inspira in asa masura, incat "devin sursa,  energii si vibratii pentru ceea ce urmeaza sa incolteasca in imaginatie". 
Care este "acel moment, cand, aproape profetic,  simti ca te indrepti cu incapatanare spre ceva necunoscut, care te ghideaza"?  Ce secrete sunt captusite in miezul obiectului artistic? Cum defineste artistul arta contemporana? 
Daca in ecuatia raspunsurilor intervin: "o dedublare de stari si emotii", "un ecou al vremurilor pe care le traversam", "un caleidoscop", atunci cunoastem procedeul si instrumentarul, insa "nu putem anticipa fascinatia de dupa receptarea unui produs bun si frumos". Si, totusi, unde gasim "cheia de bolta catre acceptare, catre a palpa vizual, in a consuma un produs al artei"? Si uite asa, o intrebare se imbraca intr-o alta intrebare, al carei glas face loc unui ton cinematografic care, rosteste intr-o derulare, aproape ametitoare, un  previzibil "despre ce e, totusi, vorba, in aceasta poveste?".  Suspans. Ghiciti! Hai, ca nu e chiar atat de greu. Si nici dificil nu e. Iar "unde e mai greu, e si mai fascinant, unde e dificil, e de-a dreptul provocator!", cum bine spune invitata mea la o ceasca de cultura, cea de-a doua prezenta din seria interviurilor despre expozitia expozitia ”Sincronic 2016 – Practici colaborative in arta contemporana”. Elena Ilash ne propune "o invitatie spre hai sa observam - sa privim de doua ori, ’’sa auzim’’ materia, sa asociem sunetul cu forma ". Suspans. Cititi. Bucurati-va. Apreciati frumosul. Impartasiti-l celorlalti.

10309646_10154063246797472_6168105412470973696_n

Elena Ilash


Nascuta la 3 februarie 1977, Galati, Elena Ilash traieste si activeaza ca artist liber profesionist in Cluj-Napoca. Este licentiata si absolventa de master la Universitatea de Arta si Design, Cluj-Napoca, iar in prezent, doctorand al aceleiasi universitati, specializarea sculptura. 

EXPOZITII SI PARTICIPARI 
2016
-Expozitie Resurrected, Spatiul alternativ-Urania Pallace, Cluj-Napoca
2015
-Expozitie 1+1 Mostrar, Spatiul alternativ-Atelier Patru, Cluj-Napoca
-Expozitie personala Hairselfie, Galeria Nano, Fabrica de Pensule , Cluj-Napoca
-Expozitie sculptura Duo, Centrul Cultura Reduta, Brasov
-Participare la ArtSafari, Garajul Ciclop, Bucuresti
-Expozitie personala Obiectul-Organ, Muzeul de Arta Cluj-Napoca
-Participare la Ars//Patriae, Expozitie de picture si sculptura, Espace Oppidum, Paris 
-Expozitie personala de sculptura Obiectul-Organ, Muzeul de Arta Cluj-Napoca
-Participare la Cluj Calling Project Vento da Est, IAGA, Cluj-Napoca si Teatro San Domenico, Crema, Italy
2014
-Participare expozitia The Iron Sin, Galeria Imbold, Bucuresti
-Participare expozitie pictura-scuptura-grafica, Interférences 3 regards contemporains, La Galerie Natalia Gomendio, Paris, Franta
-Expozitie personala de sculptura, Postume, Galeria A la Mie-Labo 13, Paris, Franta
-Participare bienala de tapiserie, sculptura si artele focului, Ce mai face Penelopa? editia a-I, II, III-a, Muzeul de Arta Cluj-Napoca
2013
-Participare Bienala de sculptura mica Varsta de bronz, editia a-I, I, III-a,a-IV-a, Muzeul de Arta Cluj-Napoca
-Participare la contemporary art project,V.I.C.- Very Important Chair, Pont-Chevron, France
-Participare la Bienala de desen,Galeria Osten, Skopje, Macedonia
-Participare la The monumental public sculpture competition for the artistic-sculptural development of the futures Parques de Levante of the city of Murcia, Fundación Murcia Futuro,Spania
2011
-Participare la Expozitia Identitati,Galeria UAP Baia-Mare
-Participare la Expozitia FeminitArte, Galeria Artyourself, Bucuresti
-Participare la Expozitia The art of can- Redbull, Bucuresti
2010
-Participare la Expozitia Varsta de bronz, Galeria ICR, Bratislava, Slovacia
2009
-Participare la Expozitia Wunderland Valdfiertel, Muzeul de arta, Schrems, Austria
1999
-Participare la Bienala de sculptura Dantesca, editia a-II-a, Ravenna, Italia
_______________________________________________________________________

"Avantajele cercetarii artistice sunt acelea ca da, ne jucam de-a creatorii si ca da, inca ne place sa fim neintelesi. "

_______________________________________________________________________

Stefania Argeanu:  Care sunt sensurile urmatoarelor definitii ale artei, in viziunea dvs.?
Ma refer la: " Arta este o manifestare a adoratiei pentru miracolul realitatii.”, Sabin Balasa; ”Arta este expresia bucuriei omului in munca.”, Henry Kissinger. 
 
Elena Ilash: Sensurile anumitor definitii ale artei sau enunturi legate de fenomenologia sa sunt date de contextul in care ele au fost enuntate. Fiecare artist este contextualizat de timpul sau, isi gaseste definitii sau expresii motivationale prin care, evident, isi exprima propriul crez artistic. Cele doua cazuri sunt total diferite, au sensuri si valente antitetice, dar vorbesc despre adevaruri general valabile in arta.

Care este, de fapt, menirea artei contemporane? 

Nu cred intr-o menire a artei contemporane, ci mai degraba intr-un mesaj care trebuie decriptat cu grija, atent, incercandu-se gasirea substraturilor chiar in lipsa consistentei, a fascinatiei, chiar daca ea nu exista, si a unor esente care, aparent, nu se lasa ”lecturate’’.

Va mai aduceti aminte care este factorul decisiv (fie ca vorbim de :  cursuri de formare, expozitie, carte, intalnire, fiinta, etc) - care a deschis si, ulterior, influentat gustul dvs. pentru arta?

Da, stiu exact momentul cand s-a produs declicul, la mine, cand am vazut si stiut directia in care a trebuit sa ma indrept si alegerea pe care a trebuit sa o fac. E momentul acela, cand, aproape profetic, te indrepti cu incapatanare spre ceva necunoscut, dar care te ghideaza. Da, uneori poate fi un mentor sau un experiment care marcheaza parcursul…

Ce descoperiti, ce invatati de la imagini? Dar de la creatiile artistice vizuale? 

Imaginile sau anumite creatii inspira, devin sursa, devin energii si vibratii pentru ceea ce urmeaza sa incolteasca in imaginatie. Ele sunt legatura dintre ce este si ce urmeaza a se fauri.

10338635_10154050721312472_3193761541551295989_o


In spirit imaginar si inventiv, ce credeti ca  este/ ar fi dispusa sa ofere arta, universului uman, avand, la baza, intentia de a privilegia intuitia transformarii prin stimuli, reactii, perceptii?

Ceea ce numim arta poate fi, in fapt, o dedublare de stari si emotii, un ecou al vremurilor pe care le traversam. E asemeni unui caleidoscop… cunoastem procedeul si instrumentarul, insa nu putem anticipa fascinatia de dupa receptarea unui produs bun si frumos. Estetismul e reveria din spatele descoperirilor din interiorul obiectului artistic. E cheia de bolta catre acceptare, catre a palpa vizual, in a consuma un produs al artei.

Care sunt avantajele, respectiv dezavantajele, spatiului de cercetare artistica (si/sau sociala) pe care le-ati identificat (uneori in propriile dvs. proiecte)?

Nu cred in dezavantaje, ci doar intr-o anume limitare, pe care uneori o gasim in materia care trebuie transformata sau in transpunerile ideilor care nu se lasa usor’’seduse’’ spre a deveni forma, culoare sau emotie. Avantajele sunt acelea ca da, ne jucam de-a creatorii si ca da, inca ne place sa fim neintelesi. Activand intr-un domeniu dominat de masculin, cel al sculpturii, as avea motive sa pot deplange anumite, sa spunem greutati intampinate, insa, unde e mai greu, e si mai fascinant, unde e dificil, e de-a dreptul provocator.

_______________________________________________________________________


"O idee era stocata in imaginatia mea, s-a desprins si s-a conturat intr-o organica maniera, spre descrierea de forme atipice pentru ceramica, adica sculptural-anatomice."
_______________________________________________________________________

Care este sentimentul predominant in timpul pregatirii unei expozitii multimediale, dar dupa finalizarea acesteia? Cum ajunge sa fie redat, in practica/ in continuturi reale, un vis (artistic) ce ia nastere, initial, in laboratorul mintii? 

Exista o idee care, efectiv, se constituie ca si o tinta. Restul se alcatuieste ulterior. Fiecare miez in jurul caruia se construieste un proiect e un subiect de depunere, asociere si dezvoltare de idei. Exista, la inceputul fiecarei actiuni, o anumita fascinatie pentru o forma a artei. Ea devine inspirationala pentru oamenii care cred ca isi pot dezvolta, aproape inertial, un proiect. Cred ca partea cea mai delicata e acea a alegerii echipei. Echipa e cheia prin care totul trebuie sa functioneze. Restul e doar o chestiune de a intruchipa, de a da frau liber bunelor idei si practici.
Finalizarea e un punct dupa care se incepe o alta fraza, un alt concept. E eliberarea si constientizarea aspectelor bune pentru mai departe.

10350515_10154050721932472_1101861575520559924_n


In ce a constat demersul pregatirii Sincronic? 

Eu m-am alaturat proiectului cand, deja, erau trasate coordonatele si se stia, cu destul de multa acuratete, ce urma sa se intample. In plan personal, am avut o inspiratie aproape imediata. O idee care era stocata in imaginatia mea, s-a desprins si s-a conturat intr-o organica maniera, spre descrierea de forme atipice pentru ceramica, adica sculptural-anatomice.

Exista un model precedent care v-a inspirat in organizarea, realizarea si expunerea practicilor colaborative din arta contemporana?

Nu.

Cum se reconfigureaza perceptia audio - vizuala asupra contextului spatio- temporal, in compania artistului - autor si a publicului - co-autor?

E o invitatie spre hai-sa observam-sa privim de doua ori-’’sa auzim’’ materia si sa asociem sunetul cu forma. E un experiment complex, deoarece nu exista decat sugestii. E un exercitiu excelent  si complex de implicare pentru a intelege, a consuma si a te integra  intr-un act artistic.

Ce semnificatii trezeste, de fapt, relatia dintre perceptia audio - vizuala si contextul spatio - temporal? 

E o intrebare pentru public… Semnificatiile rezidua in ce se intelege, ce trezeste in oameni, in destinatarii acestui tip de manifestare.

_______________________________________________________________________


"Cartile, paginile, mirosul sau sunetul lor sunt unele dintre cele mai fascinante chestiuni din lume."
_______________________________________________________________________

Care este rostul, destinul sunetelor si al cuvintelor, intr-un univers incercat de voluptatea imaginilor?

Sunetul asociat formelor, vizualului, vine in intampinarea intelegerii sau a intregirii conceptului fiecarui artist care doreste sa se explice acolo prin diverse mijloace. S-a ales recitare, citire de text, sunet de organ, de interior de corp, ritm al inimii, sunetul marii, transmitere de mesaj, poveste…

Ce ton, ce cromatici, ce impact launtric are intalnirea artistului cu publicul?

E o extra emotie. E acel impact pe care il astepti, dar nu il poti anticipa. E frenezia unei comunicari indirecte, adica prin obiect, sunet si mesaj, in prezenta destinatarului, dar si a creatorului.

Cum ati perceput publicul prezent, in aceasta toamna, la Sincronic? 

E un public special, pentru ca parea interesat si curios.

Cu ce este esential sa ramanem din: "instalatii multimediale", "practici colaborative", "expunere de tip instalational" ( n.r. in esenta, termeni din recuzita artei contemporane, regasiti in descrierea SinCronic)?

Ceea ce transcede e ideea de participare activa la un experiment artistic, asumat.

Cand auziti sunetul rasfoitor, iscoditor, ispititor al paginilor unei carti, la ce va ganditi prima data?

Cartile, paginile, mirosul sau sunetul lor sunt unele dintre cele mai fascinante chestiuni din lume. Cred ca ma gandesc la multitudinea de personaje apartinand universului de dincolo. E o lume paralela, iar cartea e un portal…

Ce carti preferate aveti, la care povesti va intoarceti in permanenta? Dintre cartile prezentului, care a(u) reusit sa va capteze atentia, emotia, curiozitatea, nerabdarea de a o citi/ de a le citi imediat? 

Dat fiind ca am in derulare o teza de doctorat, citesc multe texte de specialitate, despre fenomenul Umbrei. De asemenea, psihanaliza si, in completare, pigmentand totul…poezie, basm si nuvele, in ultima vreme. 

Sursa: Stefania Argeanu
Autor:  Stefania Argeanu

10636839_10154050719322472_2360365071768868069_o

11950349_10154053453052472_4357951509513252202_o

12440271_10154050721937472_5197343263495370497_o

12819243_10154050722452472_8453651788786767376_o

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate