Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 mai 2024
Recomandări
Recitind pe Camil Petrescu
(Literatură)
Prin G. Calinescu si Camil Petrescu notiunea de scriitor complet devine o realitate.
Voi scrie pana la 25 de ani versuri (declara o data Camil Petrescu), pentru ca este vremea iluziilor si a versurilor; voi scrie intre 25-35 de ani teatru, pentru ca teatrul cere si o oarecare experienta si o anumita vibratie nervoasa; voi scrie intre 35-40 ani romane, pentru ca romanele cer o bogata experienta a vietii si o anumita maturitate expresiva. Si abia la 40 de ani ma voi intoarce la filosofie…” Din toate aceste ipostaze, in care el nu s-a manifestat in succesiunea strict anuntata, romancierul ramane categoric cel mai interesant ceea ce nu inseamna ca poetul, dramaturgul, mai ales eseistul nu merita stima. Practic, o delimitare nici nu e posibila, incat la un examen atent in Ultima noapate de dragoste, intaia noapte de razboi si in al doilea roman, Patul lui Procust, analiza isi asociaza dupa necesitatii reactiile unui poet („vibratia nervoasa” adica tensiunea unui dramaturg si o ardenta miscare cerebrala). Nici un alt romancier din epoca n-a acordat atata spatiu „explicatiilor” de aspect filosofic, rationalist, trasatura ce confera dealtminteri o stransa unitate operei in ansambul. Scriitor cu pasiunea problematizarii, la romancier ca si la dramaturg frapeaza dezacordul tragic dintre calitatile indivizilor si complexul social, incat Danton, Pietro Gralla, Gelu Ruscanu in drame, Stefan Gheorghidiu si G. D. Ladima in roman sunt argumente pentru silogisme, simbolizari ale esecului. Fata de „rudimentarul” Rebreanu (cum califica Ion Barbu pe autorul lui Ion), excelent interpret al realitatilor vazute, la Camil Petrescu efortul merge spre decriptarea datelor umane invizibile, spre resorturi profunde, pentru a imbogati in final cunoasterea cu detalii nebanuite.

Finalitatea actului creator implica un maximum de autenticitate, de aceea nu scrisul frumos trece in primul plan, ci scrisul revelator, destinat sa instaleze pe cei ce-l frecventeaza in miezul viu al faptelor, in concretul lucrurilor. Idei filosofice din Bergson si Husserl (Logische Untersuchungen), exemple literare provenind de la Stendhal si Proust se constituie la autorul lui Danton intr-o retea de ipoteze in a caror lumina se va inalta conceptia estetica proprie. Autenticitatea si substantialitatea raman pentru Camil Petrescu, angajat in detectarea relatiilor profunde dintre fenomene, modalitati de a sugera fluidul vietii, esentele, de a inlatura tot ce inseamna sofisticare. Analist din necesitatea de a extrage din relatiile dintre lumea externa si dinamica interioara toate consecintele de ordin estetic, spirit necontenit in alerta din nevoia de a surprinde fenomenologic proteicul, diversitatea si de a la subordona unei viziuni coagulante, principalul sau demers teoretic se inscrie (desi cu alta optica) in prelungirea modernismului lovinescian. Bazat pe gandirea carteziana, clasicismul a reprezentat o „structura” necesara unei epoci; romancierul propunea o alta structura, in acord cu orizontul altei societati; perspectivele umanitatii necesara unei epoci; romantismul implica o noua „structura”, iar scriitorul cel mai sincron, cel mai adecvat ca stil acestei structuri, ar fi Proust. Se poate spune ca eseul Noua structura si opera lui Marcel Proust (din Teze si antiteze) a fost la data publicrii (1935), in egala masura, un pretext de comentariu esteteico-filosofic, dr si confesiune travestita, un cred in marginea operei altuia, mai exact un act de delimitare. 

Se citeaza nume de mari creatori care, la intrebarea de ce au procedat intr-un anumit mod lasa totul pe seama intamplarii. Lucid si efervescent, Camil Petrescu tine sa ne explice, sa motiveze totul, polemic de multe ori, paradoxul nu de putine ori Literatura fiind in conceptia lui „un formidabil instrument de cunoastere”, nimic nu trebuie ignorat pentru depistarea sensurilor si semnificatiilor. Daca la Husserl, atat de frecvent citat, faptele sufletesti; „se bazeaza pe calitatii irationale”, scriitorul e obsedat mereu de indicare cauzelor. Tema geloziei de pilda, a iubirii nearomince, nutreste dezbateri analitice de exceptionala finete si nu doar intr-o singura opera, in teatru (Suflete tari, Act venetian, Mioara), in romanele de inceput, ilogicul si logicul in erotica isi afla cea mai temeinica demonstratie din literatura romana. Drama sciitorului in cautarea absolutului e de a constata ca relatia motiune-idee schioapata, ca durata concreta la un personaj difera de timpul, de durata altuia, de unde o dialectica inselatoare a lucrurilor. Exista vreun mijloc de salvare? Utila in grad inalt ar fi intoarcerea programatica la elementar, la simplitatea primara, care ar permite, prin sinceritatea absoluta, perspective autentice, nemistificate. In creatie (ni se spune intr-o nota ampla, la inceputul romanului Patul lui Procust) „meseria” si „mestesugul” sunt „potrivnice artei”. Acela care vrea sa faca „literatura” trebuie neaparat sa aiba „ceva de spus”. Cu toate ca discutabil in litera lui argumentul ca scrisul corect „nu e obligatoriu decat pentru cei care sunt scriitori”, luat insa in spiritul lui el rezista, vrand sa arate ca esentiala nu e scrierea frumoasa, codificata, ci capacitatea de a revela. Cu aceste precizari, definitia scriitorului data de Camil Petrescu accentuand pe spontaneitatea, dinamitand normele retoricii clasice, tinde sa acrediteze primatul unei „noi structuri” in literatura noastra. Scriitor ar fi prin urmare, „un om care expprima in scris cu o liminara sinceritate, ceea ce a simtit, ceea ce a gandit, ceea ce i s-a intamplat in viata, lui si celor pe care i-a cunoscut, sau chiar obiectelor neinsufletite”. Totul „fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie”.

In practica, nici compozitia, nici stilul, asupra carora s-au concentrat in acel moment focurile avangardei literare nu scapa atentiei scriitorului. Parantezele, digresiunile, notele din subsol, colajele din romane atesta o grija continua pentru organizare, in sensul unor perspective convergente. Refuzul romanului de tip clasic nu se reduce la o negare absurda. Ideea despre un teatru de cunoastere, opusa unui teatru de caractere presupune, de asemenea, un nou mod, deci alta organizare. Toate acestea sunt orientate in directia unei evidente apropieri de realitatile in miscari. Cum obiectivarea totala este imposibila („din mine insumi, orice as face, eu nu pot iesi...”), organizarea datelor si impresiilor sa urmareasca cel putin o conciliere acceptabila, astfel ca intre „eul” creatorului si personaje, intre personaje si societatea la care acesta se refera sa nu apara disonante flagrante. Biograficul, mai precis elementul biografic la Camil Petrescu suscita un puternic suflu de realism, de obiectivitate chiar. Pledoaria unor Pierre de Bodisdefire si Jean Borel, in ultima vreme, pentru revenirea la autobiografie, pentru regenerararea romanului contemporan nu este fara temei. Camil Petrescu a demonstrat exemplar resursele „agotismului” tocmai prin aptitudinea de a se ridica intr-o supraindividualizare a contemplarii lucide. 

sursa: Cronica, Nr. 15, anul 1973, p. 4
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate